Om mig

Jag som driver Handledningsbyrån heter Sara Göransson. Jag är socionom, legitimerad psykoterapeut, handledare och lärare i psykoterapi med inriktning familjeterapi på systemteoretisk grund. 

I hela mitt yrkesliv har jag arbetat i människoorienterade yrken. Grunden i min professionella utveckling har varit övertygelsen att det är i relationerna som vi hittar förståelse till det som är svårt, och det är också där vi kan hitta vägar till förändring.

En annan grundsten i mitt yrkesliv är anknytningsteori. Människan knyter an till andra genom hela livet, och kunskap om vad detta innebär och hur det tar sig uttryck i de närmsta relationerna genom alla livsfaser påverkar mitt sätt att förstå och verka för förändring. Slutligen anser jag det angeläget med ett normkritiskt perspektiv där de olika maktstrukturer som finns omkring oss utmanas och ifrågasätts.

 

Min yrkesbakgrund

Jag har mer än 25 års erfarenhet av både myndighetsutövning och behandling. Genom åren har jag arbetat såväl självständigt som i team och med olika typer av samtal och terapier så som individuella-, par-, familj och i grupp. Utöver detta har jag också ansvarat för olika utbildningar.

I mitt yrkesliv har jag mött människor ifrån alla de livsfaser vi går igenom, från barndom till ålderdom. Sedan 2017 arbetar jag i huvudsak med vuxna som har svårigheter i sina närmsta relationer.

Jag har erfarenhet av att arbeta med exempelvis:

  • Utsatthet och utanförskap 
  • Beroende
  • Psykisk ohälsa. 
  • Svåra livskriser och sorg.
  • Trauma
  • Människor som utövar eller utsätts för våld.  
  • Neuropsykiatriska utmaningar 
  • Människor med olika kulturell bakgrund
  • Relationskonflikter
  • Vuxenanknytning

Tankar om handledning

Det är en ganska vanlig uppfattning att en handledare behöver ha samma yrkeserfarenheter som handledningsgruppen. Enligt mig är det snarare kunskap om den organisation och arbetsmiljö som de handledda befinner sig i som handledaren behöver dela med handledningsgruppen. För mig är denna kunskap en förutsättning för att handledningen ska kännas konkret förankrad och anpassad till den verklighet som de handledda behöver förhålla sig till. 


Vad tillför jag som handledare?

Mitt bidrag som handledare syftar till att skapa bästa möjliga förutsättningar för utveckling, lärande och återhämtning. För detta krävs det att jag har kunskap om hur lärande och utveckling kan ske. Såväl relationskompetens som konfliktkompetens är en förutsättning. Jag förstår hur grupper fungerar, och förstår de processer och utvecklingsfaser som på olika sätt finns i alla grupper. Jag kan synliggöra gruppens samlade resurser, utmana begränsande strukturer, och verka för ett klimat där allas röster är lika hörda. Grunden i allt utvecklingsarbete är trygghet och det är mitt ansvar som handledare att skapa en trygg miljö där alla kan växa.


Handledning på systemteoretisk grund

Ett systemteoretiskt perspektiv innebär att förståelsen för en persons sätt att vara finns i relationerna, i det ömsesidiga samspel som hela tiden sker mellan människor, miljö och situation. Det finns inte ett svar eller en förklaring utan alltid flera beroende på vilket perspektiv du tar när du försöker förstå. Det som kan verka obegripligt, vad kollegan, eleven, brukaren, patienten, klienten eller kanske din arbetsgrupp gör, kan alltid bli begripligt om det sätts i sitt sammanhang. Att tillsammans med andra reflektera, byta erfarenheter och kunskaper bidrar till utveckling för varje deltagare och för hela arbetsgruppen.